ARCH+ features 8: Inauguracja Experimentdays
Berlińscy i wiedeńscy architekci wymieniają między sobą poglądy na temat nowych koncepcji w miejskim budownictwie mieszkaniowym w ósmej edycji tej serii spotkań. Spotkanie zorganizowane w odrestaurowanym i na nowo otwartym budynku 21er Haus w Wiedniu stanowiło jednocześnie inaugurację Experimentdays na temat „kooperatywnej urbanistyki".
O procesach emancypacji i zawłaszczania przestrzeni w Berlinie informował Christian Schöningh, Die Zusammenarbeiter. Zdaniem Schöningha w przypadku wspólnotowego budowania chodzi o znacznie więcej niż tylko o „jak najtańsze zdobycie przestrzeni mieszkalnej". On opowiada się za tym, aby wyjść z tej niszy i mocniej skupić się na obiektach do renowacji.
Andreas Rumpfhuber, Expanded Design z Wiednia przedstawił długą tradycję typów mieszkania z punktu widzenia rozwoju miasta. Wyjaśnił różnicę pomiędzy „wspólnym budowaniem" i „wspólnym mieszkaniem" i zalecił tworzenie wspólnot mieszkaniowych – a nie tylko budowanie „gniazd osób o podobnych upodobaniach".

Nikolaus Kuhnert, redaktor naczelny ARCH+, podsumował podczas dalszej dyskusji, co w sposób oczywisty nie jest inne w Wiedniu niż w Berlinie: "Wspólnoty budowlane tworzą coś nowego, co zwykle w tradycyjny budownictwie nie jest realizowane". Dlatego tym ważniejsze są takie imprezy jak Experimentdays.
Siedle wspiera ARCH+ features, aby uczyć się podczas aktualnej dyskusji o architekturze, wyjaśniła członek zarządu pani Gabriele Siedle: „Zajmujemy się intensywnie przejściem od zewnątrz do wnętrza i zagadnieniem, jak zmieni się znaczenie progu w przyszłości."

Dla Adolfa Krischanitza, który z powodu choroby nie mógł wziąć udziału w spotkaniu, proporcja ściany i otworów w budynku jest jednym z decydujących parametrów w architekturze: „Ukonstytuowanie i uwarunkowania architektury tworzy jej materialna granica. Krawędź, objętość, obwód definiują pomieszczenie jako centralną powierzchnię. Tym samym ściana i pomieszczenie wzajemnie się warunkują. Stosunek ściany do otworu jest tematem podstawowym każdej przestrzeni architektonicznej; wykracza on poza wymogi czysto funkcjonalne. Proporcja ściany i otworu jest niczym parametr standardu społecznego, kulturowego i technicznego, który albo dany budynek posiada lub do którego aspiruje.“
Pawilon Austriacki powstał na światową wystawę w 1958 w Brukseli według projektu Karla Schwanzera był od 1962 roku Muzeum Sztuki XX-ego wieku. Po szeroko zakrojonych pracach renowacyjnych biura Adolfa Krischanitza budynek 21er-Haus (dotychczas 20er-Haus) został na nowo otwarty w połowie listopada 2011.
Tematem wystawy na otwarcie „Piękne perspektywy!" jest ten nowy budynek i jego historia oraz zadaje ona pytania o społeczne znaczenie tego muzeum. W budynku 21er-Haus oprócz zmieniających się wystaw sztuki współczesnej mieści się wystawa fundacji Wotruba-Stiftung jak również Centralna Kartoteka Federalna Dzieł Sztuki [Artothek des Bundes].

© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP