ARCH+ features 12: realities:united i Andreas Ruby
realities:united wychodząc ze swojego kooperatywnego sposobu pracy analizują obecne, zorganizowane hierarchicznie warunki produkcji architektury. Jan i Tim Edler popierają zamiast tego zgodne z duchem czasu, intersubiektywne rozumienie autorstwa w XXI. wieku.

> Do dokumentacji Video
Rendering: Adrian König/realities:united
Nikolaus Kuhnert pokazał, jak pracują Tim i Jan Edler, na przykładzie Toni-Areals w . Biuro realities:united było tam w zasadzie odpowiedzialne tylko za projekt oświetlenia, jednakże w końcu dzięki projektowi oświetlenia zorganizowało pomieszczenia zupełnie na nowo. Dlatego sposób pracy obydwu panów Edlers jest prototypowy "to architektura, w której nie chodzi już własne ja, lecz o wspólne idee kilku osób", jak wyjaśnia to krytyk architektury Andreas Ruby w swoim wprowadzającym wykładzie. Aktualnym przykładem jest nowy budynek dworca kolejowego w Stuttgarcie, twierdzi Ruby, jego zewnętrzny wygląd definiują zasadniczo krople światła autorstwa Frei Otto.

Na zdjęciu: Jan i Tim Edler, Andreas Ruby
Ta wielopłaszczyznowość autorstwa wyraźnie ujawnia się w projektach realities:united: Przykładowo w Domu Sztuki w Grazu, którego fasada medialna funkcjonuje jak "architektoniczny Display", twierdzi Jan Edler. Albo w projekcie "NIX", projekcie autorstwa COOP HIMMELB(L)AU, w którym komputerem może bawić się z pustymi biurami.

Rendering: realities:united
realities:united wskazują na niejednoznaczność architektonicznych dużych projektów prezentując BIG VORTEX, projekt we współpracy z Bjarke Ingels Group BIG. Przetarg zorganizowano na "Konkurs na opakowanie" nowej budowanej spalarni śmieci w Kopenhadze. BIG planował zapakować instalacje techniczne w "górę" i na jej dachu zainstalować teren zieleni, który w zimie może być wykorzystywany jako trasa narciarska. "Po zakupie przez firmę BIG komina do instalacji, chcieliśmy wskazać na to, że istnieje jeszcze dym", stwierdził Tim Edler. W projekcie realities:united komin wyrzuca teraz gazy jako pierścienie dymu, w których udział "dobrego" dwutlenku węgla jest w nocy zabarwiony na zielono, a reszta na czerwono.

> BIG Vortex - A Building-Site Art Installation

Na zdjęciu: Tim Edler w rozmowie z Anh-Linh Ngo
"Jak postępuje się z inżynierami, którzy mają pomysły? Jak dalece architekt jest w stanie zaakceptować pomysły, które nie pochodzą od niego?" podsumował Nikolaus Kuhnert na zakończenie zadając te centralne pytania. Częściowo także inwestorzy nie akceptują inżynierów, którzy wygrali konkurs wspólnie z architektami. Dlatego centralnym tematem pytania o autorstwo w architekturze jest pytanie o możliwości przełamania tradycyjnych metod pracy.

Na zdjęciu: Jan Edler w rozmowie z Nikolausem Kuhnertem.
Wszystkie zdjęcia: David von Becker
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP