|
|
Brak mieszkań w wielkich miastach, kontrowersyjne projekty budowlane i gentryfikacja pokazują wyraźnie, że urbanistyka jest ciągle jednym z wielkich pytań przyszłości. Ralph Eue i Florian Wüst otworzyli poprzez swoją właśnie wydaną publikację na DVD „Die moderne Stadt“ jedyną w swoim rodzaju historyczną analizę kontrowersji wokół budowy nowoczesnych mieszkań i miast. |
|
Filmowcy już w latach 50-tych i 60-tych zajmowali się krytycznie nowoczesnymi mieszkaniami i urbanistyką i dawali impulsy dla odpowiedzi. W berlińskim KW Institute for Contemporary Art wydawcy przedstawili filmy, między innymi także ostatnie dzieło Petera Weissa, „Bag de ens facader“ (1961) („Za tymi samymi fasadami“), oraz oparty na motywach książki o tym samym tytule Wolfa Jobsta Siedlera film telewizyjny „Die gemordete Stadt“ [Zamordowane miasto] Manfreda Durnioka (1965). |
|
Idąc za ideałami „Neuen Bauens“ [nowego budowania] lat 20-tych, modernizacja europejskich wielkich miast po 1945 roku dążyła do lepszych warunków życia dla pracującej ludności. Wszędzie brakowało mieszkań. Przemysłowa produkcja masowa i kultura konsumpcji postawiła ludzi i ich stosunki społeczne przed dużymi zmianami. Film służył jako środek wyrazu, aby z jednej strony reklamować modele miast i transportu „z przyszłości“ i z drugiej strony wyrażał krytykę racjonalizacji dnia codziennego. |
|
Nstępnie dyskutowali z Nikolausem Kuhnertem i Anh-Linh Ngo z ARCH+ jak również Joachimem Krausse, profesorem teorii designu Wyższej Szkoły Anhalt w Dessau, na temat ważności i aktualności tych filmów wobec obecnych problemów i wyzwań w urbanistyce i w projektowaniu urbanistycznym. |
|
Joachim Krausse wniósł do dyskusji także praktyczne doświadczenia z tematem Film i Projektowanie urbanistyczne: W latach 70-tych zrealizował on razem z Joachimem Schlandtem i Jonasem Geist dla WDR szereg filmów na temat budownictwa dla robotników i architektonicznych badań terenowych kuchni, izby i pozostałych pomieszczeń mieszkalnych.
Wszystkie zdjęcia: David von Becker |
|
|